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School Education of Children with Severe Disabilities

Background and aims

Up till now, there has existed no comprehensive, systematically ascertained and empirically sound information on the situation regarding the school education of pupils with severe disabilities. This research project is intended to close this gap.
The aim of the project is to acquire information about central aspects of the situation of school education of pupils with severe disabilities and to draw conclusions for practical work, education and further education.

Questions

The project pursues this aim in two differently orientated parts of the research: the first part consists of a quantitatively orientated questionnaire, the second part of a series of qualitatively orientated individual case studies.

Methods

In 2003, a questionnaire was sent to all schools in Switzerland that teach pupils with severe disabilities. It was decided to adopt a multi-perspectival approach: at each school, a class teacher, the therapist, the health care worker, the responsible team, the school principal and the child's parents were questioned about the educational situation of two children.
 

The inquiry aroused lively interest at the schools in question. This was evident, among other things, from the extremely high rate of returned questionnaires of 86.5% in terms of the schools and 83.8% with regard to the pupils.
The preliminary evaluations point to the wide variety of the situation regarding the school education of pupils with severe disabilities in Switzerland.

Results

  • Presentation of the preliminary results for the participating schools and parents in German-speaking Switzerland took place at the HfH in Zurich on 12 May 2004.
  • Introduction of aspects of school education of pupils with severe disabilities in Switzerland within the framework of the Konferenz der Lehrenden der Geistigbehindertenpädagogik an wissenschaftlichen Hochschulen in deutschsprachigen Ländern (KLGH) (conference of teachers on intellectual disability in German-speaking countries) held in Freising near Munich from 10 – 12 June 2004.
  • Poster presentation at the World Congress of the International Association for the Scientific Study of Intellectual Disabilities (IASSID) in Montpellier from 14 – 19 June 2004.
  •  Presentation of results at the SZH-Kongress in Bern from 26 – 28 September 2005
  • Presentation of results at the Internationaler Kongress für Heilpädagogik in Ulm from 18 – 20 November 2005

Publications

Die Ergebnisse der Untersuchung sind in zwei Büchern publiziert:

  • Dietrich, A., Benz, M., Adler, J., Wolf; D. & G. Petitpierre (2006). Schulische Bildung von Kindern und Jugendlichen mit schwerster Behinderung in der Schweiz. Bestandesaufnahme und Perspektiven. Luzern: Edition SZH.
  • Petitpierre-Jost, G., Wolf, D., Dietrich, A., Benz, M. & J. Adler (2006). Polyhandicap: quelles prestations pour les enfants d'àge scolaire en Suisse? Lucerne: Edition CSPS.  
  • Petitpierre, G., Wolf, D., Dietrich, A., Benz, M. & J. Adler (2007). Integration of Education and Care Given to Children With Profound Multiple Disabilities in Switzerland. Journal of Policy and Pracice in Intellectual Disabilities, 4, (2), pp 141-151.

Weitere Publikationen:

  • Benz, M. & Dietrich, A. (2002). Schulische Bildung von Kindern und Jugendlichen mit schwersten Behinderungen. Geistige Behinderung 41, 358-359.
  • Benz, M. & Dietrich, A. (2004). Die schulische Bildung von Schülerinnen und Schülern mit schwersten Behinderungen in der Schweiz. In S. Amft, K. Bernath, & K. Häfeli (Hrsg.), Heilpädagogik in einer veränderten Forschungslandschaft. (S. 91-105). Luzern: Edition SZH/CSPS.
  • Dietrich, A. (2006). Schulische Bildung von Kindern und Jugendlichen mit schwerster Behinderung in der Schweiz – Herausforderungen und Perspektiven. In: Berufsverband der Heilpädagogen (BHP) (Hrsg.), Heilpädagogik in der Praxis, Forschung und Ausbildung: aktuelle Beiträge zum Profil einer Handlungswissenschaft / Internationaler Kongress für Heilpädagogik, Ulm 2005 (S. 154-161). Berlin: Berufsverband der Heilpädagogen (BHP).
  • Dietrich, A. & Benz, M. (2002). Schulische Bildung von Kindern und Jugendlichen mit schwersten Behinderungen. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik (5), S. 20-21.
  • Dietrich, A. & Benz, M. (2005). Pädagogik bei schwerster Behinderung – von der spezialisierten Heilpädagogik zur grundlegenden Pädagogik ( ?). Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik 7/8, S. 5-10.
  • Petitpierre, G., et al. (2004). Pédagogie et soins des enfants polyhandicapés en Suisse : une complémentarité qui se décline au pluriel. 12ème Congrès mondial de IASSID, Montpellier juin 2004.
  • Wolf, D. et al. (2005). Tendances en matière de scolarisation des enfants polyhandicapés en Suisse. Pédagogie Spécialisée 1, S. 6-14.
  • Wolf, D. et al. (2005). Aspekte der schulischen Bildung von Kindern und Jugendlichen mit schwerster Behinderung in der Schweiz. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik 6, S. 31-38.

Facts

Duration
04/2002–12/2006
No.
3_1

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Forschung und Entwicklung
Tel: +41 44 317 11 81

zfe[at]hfh.ch zfe