Personen

Franz Holzknecht

Titel
PhD
Funktion
Advanced Researcher
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E-Mail
franz.holzknecht [at] hfh.ch
Sprechstunde
nach Vereinbarung
Institut
Institut für Sprache und Kommunikation unter erschwerten BedingungenZum Institut

Tätigkeit an der HfH

My main role at the HfH is as a researcher for the SMILE II (Scalable Multimodal Sign Language Technology for Sign Language Learning and Assessment) project, which aims to research and build advanced technology for the automatic assessment of Swiss German Sign Language (DSGS). In a separate project I apply eye-tracking technology to study response processes of DSGS learners completing an online sign language test. Outside the HfH I am involved in several language test validation research studies, particularly on listening assessment.

Meine Haupttätigkeit an der HfH ist die wissenschaftliche Mitarbeit am SMILE II (Scalable Multimodal Sign Language Technology for Sign Language Learning and Assessment) Projekt, welches das Ziel hat, unter Einsatz von Spracherkennungstechnologie Deutschschweizer Gebärdensprache (DSGS) auf Satzebene automatisiert zu bewerten. In einem weiteren Projekt beschäftige ich mich mit dem Einsatz von Eye-Tracking Technologie zur Erforschung von Entscheidungsprozessen von DSGS LernerInnen während eines Online-Gebärdensprachtests. Neben meiner Tätigkeit an der HfH bin ich in mehreren Sprachtestvalidierungsstudien involviert, vor allem im Bereich Hörverstehen.

Profil

My academic background is in Applied Linguistics with a focus on Language Testing. From 2008 to 2014 I worked as a language test developer for the Austrian standardised school-leaving exam (Matura) at the University of Innsbruck. In 2014 I joined the newly established Language Testing Research Group Innsbruck, where I worked as a language testing researcher on various national and international projects until 2021. I have also contributed to a number of test development projects as a freelance language testing expert with Second Language Testing Inc., the British Council, the Council of Europe, TestDaF (Test of German as a Foreign Language), the University of Melbourne, or the University of Oxford, among others.

I am a member of the International Language Testing Association (ILTA), the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), the UK Association for Language Testing and Assessment (UKALTA), the Eye-Tracking Special Interest Group (ETSIG), and the Language Testing Research Group at Lancaster University.

My research interests are mainly in language assessment, particularly in sign language assessment, listening assessment, writing assessment, the application of the Common European Framework for language test development, and the use of eye-tracking for language assessment research. I have presented my research at international conferences and have published my work in Language TestingAssessing Writing, Papers in Language Testing and Assessment, the British Council’s Assessment Research Awards and Grants Reports, and in several edited volumes such as The Routledge handbook of second language acquisition and individual differences, The Routledge handbook of language testing (2nd edition), or The TESOL encyclopedia of English language teaching. I work as a reviewer for the journals Language Testing, Frontiers Psychology, Papers in Language Testing and Assessment, Studies in Second Language Learning and Teaching, the International Journal of Listening, and The International Journal of Applied Linguistics.

 

Mein akademischer Hintergrund ist die Angewandte Linguistik mit Fokus auf das Sprachtesten. Von 2008 bis 2014 habe ich als Sprachtestentwickler für die österreichische standardisierte Reife-und Diplomprüfung (Matura) an der Universität Innsbruck gearbeitet. 2014 begann ich, für die neu etablierte Language Testing Research Group Innsbruck zu arbeiten, in welcher ich bis 2021 an zahlreichen nationalen und internationalen Projekten zum Sprachtesten geforscht und publiziert habe. Zudem habe ich als freiberuflicher Sprachtestexperte an Testentwicklungsprojekten unter anderem für Second Language Testing Inc., die British Council, die Council of Europe (Europarat), TestDaF (Test für Deutsch als Fremdsprache), die Universität Melbourne, oder die Universität Oxford gearbeitet.

Ich bin Mitglied der International Language Testing Association (ILTA), der European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), der UK Association for Language Testing and Assessment (UKALTA), der Eye-Tracking Special Interest Group (ETSIG), und der Language Testing Research Group an der Universität Lancaster.

Meine Forschungsinteressen liegen im Sprachtesten, vor allem im Gebärdensprachtesten, dem Testen von Hörverstehen und Schreiben, dem Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen, und der Verwendung von Eye-Tracking Technologie in der Sprachtestforschung. Ich habe auf internationalen Konferenzen präsentiert und meine Forschung in Fachzeitschriften und Buchkapiteln publiziert, unter anderem in Language TestingAssessing Writing, Papers in Language Testing and Assessment, der Assessment Research Awards and Grants Reports Serie der British Council, dem Routledge handbook of second language acquisition and individual differences, dem Routledge handbook of language testing (2nd edition), oder der TESOL encyclopedia of English language teaching. Ich arbeite als Begutachter für die Fachzeitschriften Language Testing, Frontiers Psychology, Papers in Language Testing and Assessment, Studies in Second Language Learning and Teaching, International Journal of Listening, und The International Journal of Applied Linguistics.

Ausbildung

Ph.D. in Language Testing at Lancaster University (England), M.A. in Language Testing at Lancaster University, Mag. (double M.A. degree) in teaching English and Sports Science at the University of Innsbruck (Austria)

Ph.D. in Language Testing an der Universität Lancaster (England), M.A. in Language Testing an der Universität Lancaster, Mag. (Lehramt) in Anglistik und Sportwissenschaften an der Universität Innsbruck (Österreich)

Forschung zu

automatic recognition and assessment of Swiss German Sign Language, response processes of language test takers, assessing L2 listening and L2 writing, using eye-tracking technology in language testing research, language test development 

automatisierte Erkennung und Bewertung von Deutschschweizer Gebärdensprache, Entscheidungsprozesse von Lernenden während Sprachtests, Testen von L2 Hörverstehen und L2 Schreiben, Anwendung von Eye-Tracking Technologie in der Sprachtestforschung, Sprachtestentwicklung

 

01.2021
12.2024
SMILE II: Automatische Gebärdenspracherkennung auf Satzebene
Projektleitung
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