Franz Holzknecht, PhD

Personen

Advanced Researcher

Franz Holzknecht
Telefon
+41 44 317 11 34
E-Mail
franz.holzknecht [at] hfh.ch
Raum
135
Sprechstunde
nach Vereinbarung
Institut
  • Institut für Sprache und Kommunikation unter erschwerten BedingungenZum Institut

Tätigkeit an der HfH

Arbeit an den Projekten SMILE II und IICT sowie anderen Themen im Bereich Sprachtesten.

Profil

Meine Forschungsinteressen liegen vor allem im Sprachtesten, insbesondere in der Bewertung von Gebärdensprachen, der Bewertung von Hörverstehen und Schreiben in Lautsprachen, der Anwendung des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens für die Entwicklung von Sprachtests und in der Nutzung von neuen Technologien für die Sprachtestforschung.

Ich bin Mitglied der International Language Testing Association (ILTA), der European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), der UK Association for Language Testing and Assessment (UKALTA), der Eye-Tracking Special Interest Group (ETSIG), und der Language Testing Research Group an der Universität Lancaster.

Ausbildung

Ph.D. in Language Testing an der Universität Lancaster, M.A. in Language Testing an der Universität Lancaster, Mag. in Lehramt für Englisch und Sport an der Universität Innsbruck.

Forschung zu

Automatische Erkennung und Bewertung von Deutschschweizerischer Gebärdensprache, kognitive Prozesse von Sprachtestteilnehmenden, Bewertung von Hörverstehen und Schreiben, Sprachtestentwicklung

Alle Projekte anzeigen

Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)

Bücher und Buchbeiträge

  • Kremmel, B., Eberharter, K., & Holzknecht, F.
    (2022).
    Pre-operational testing.
    In G. Fulcher, & L. Harding (Hrsg.),
    The Routledge handbook of language testing
    (2nd edition, S. 415–429).
    Routledge.
  • Spöttl, C., Eberharter, K., Holzknecht, F., Kremmel, B., & Zehentner, M.
    (2018).
    Delivering reform in a high stakes context: from content-based assessment to communicative and competence-based assessment.
    In G. Sigott (Hrsg.),
    Language testing in Austria: taking stock
    (S. 219–240).
    Peter Lang.
  • Eberharter, K., Holzknecht, F., & Kremmel, B.
    (2018).
    Evaluating the effectiveness of a training program for double-raters.
    In G. Sigott (Hrsg.),
    Language testing in Austria: taking stock
    (S. 607–628).
    Peter Lang.
  • Kremmel, B., Eberharter, K., Holzknecht, F., & Konrad, E.
    (2018).
    Fostering language assessment literacy through teacher involvement in high-stakes test development.
    In D. Xerri, & P. Vella Briffa (Hrsg.),
    Teacher involvement in high stakes language testing
    (S. 173–194).
    Springer.
  • Holzknecht, F., Kremmel, B., Konzett, C., Eberharter, K., Konrad, E., & Spöttl, C.
    (2018).
    Potentials and challenges of teacher involvement in rating scale design for high-stakes exams.
    In D. Xerri, & P. Vella Briffa (Hrsg.),
    Teacher involvement in high stakes language testing
    (S. 47–66).
    Springer.
  • Holzknecht, F.
    (2018).
    Reading strategies in the standardized Austrian matriculation examination (Matura) for English.
    In G. Sigott (Hrsg.),
    Language testing in Austria: taking stock
    (S. 563–584).
    Peter Lang.

Weitere Publikationen

Konferenzbeiträge

  • Haug, T., Batty, A. O., Holzknecht, F., & Kremmel, B.
    Aligning lexical concepts across languages and language-modalities to the CEFR
    [Konferenzvortrag].
    Language Testing Research Colloquium,
    online.
  • Holzknecht, F.
    Double play in listening assessment
    [Konferenzvortrag].
    Language Testing Research Colloquium 2020,
    online.
  • Haug, T., & Holzknecht, F.
    Using automatic sign language recognition for sentence-level assessment of Swiss German Sign Language - SMILE-II
    [Konferenzvortrag].
    Language Testing Research Colloquium 2020,
    online.
  • Eberharter, K., Guggenbichler, E., Kremmel, B., Holzknecht, F., Zehentner, M., & Schwarz, V.
    Investigating the cognitive validity of a multilevel L2 writing assessment: A mixed-methods approach
    [Konferenzvortrag].
    17th EALTA conference,
    online.
  • Kremmel, B., Holzknecht, F., Guggenbichler, E., & Spöttl, C.
    Using Common Standards to Explore the Match Between Reading Materials and Students’ Reading Ability in EMI Programmes
    [Konferenzvortrag].
    17th EALTA conference,
    online.
  • Holzknecht, F.
    Double play in listening assessment
    [Konferenzvortrag].
    American Association of Applied Linguistics (AAAL) Conference,
    online.

Andere Referate/Vorträge (im Berufsfeld, Vorlesung an Hochschule etc.)

  • Holzknecht, F.
    Double play in Matura listening tasks: How valid is it?
    Vortrag im Ministerium für Bildung und Forschung,
    Wien, Österreich.
  • Holzknecht, F.
    Mock viva: Double play in listening assessment.
    Language Testing Research Group Meeting,
    Universität Lancaster, England.
  • Kremmel, B., Eberharter, K., Holzknecht, F., Konrad, E., Schwarz, V., & Zehentner, M.
    From 0 to 10 years and beyond: Accountability, consequences, and potential future validation agendas for the SRDP.
    Symposium "Reforming the Austrian Matura - 10 years on",
    Universität Innsbruck, Österreich.
  • Holzknecht, F.
    Listening once or twice: A pilot study.
    Language Testing Research Group Meeting,
    Universität Lancaster, England.
  • Holzknecht, F.
    The cognitive validity of repeating the input in listening assessment.
    Language Testing Research Group Meeting,
    Universität Lancaster, England.

Öffentlichkeitsarbeit