Iris Bräuninger, Dr. rer. soc.

Personen

Senior Researcher / Co-Leiterin Bachelor Psychomotoriktherapie

Iris Bräuninger, Dr. rer. soc.
Telefon
+41 44 317 11 03
E-Mail
iris.braeuninger [at] hfh.ch
Raum
227
Studiengänge
  • Psychomotoriktherapie
Institut
  • Institut für Verhalten, sozio-emotionale und psychomotorische EntwicklungsförderungZum Institut

Tätigkeit an der HfH

  • Senior Researcher
  • Co-Leiterin Bachelorstudiengang Psychomotoriktherapie
  • Mitarbeiterin Institut für Verhalten, sozio-emotionale und psychomotorische Entwicklungsförderung
  • Lehrtätigkeit im Bachelorstudiengang Psychomotoriktherapie
  • Begleitung von Bachelorarbeiten
  • Praxisbegleitung und Praxisreflexion
  • Leitung von Forschungsprojekten
  • Mitarbeit im Studiengang Psychomotorik 

Profil

Arbeitsschwerpunkte 

  • Körper-, Ausdruckstherapeutische und Biographische Arbeit
  • Bewegungs- und prozessorientierte Assessments
  • Tanz-, bewegungstherapeutischer Ansatz
  • Kestenberg Movement Profile
  • nonverbaler Ausdruck
  • Mixed-Methods Forschungsmethoden

Ausbildung

  • Promotion Universität Tübingen, Psychologisches Institut, Physiologische und Klinische Psychologie (2006)
  • European Certificate of Psychotherapy/ECP (2005)
  • Kestenberg Movement Profile Notator (2001)
  • Heilpraktikerin auf dem Gebiet der Psychotherapie (1998)
  • Master of Arts in Dance Movement Therapy, City University & Laban Centre of Movement and Dance London (1994)
  • Diplom in Tanz und Tanzpädagogik, TELOS Tanztheater Stuttgart (1991)
  • Jugend- und Heimerzieherin (staatlich anerkannt) Fachschule für Sozialpädagogik Flehingen (1991)

Forschung zu

  • Wirksamkeitsforschung
    • Psychomotoriktherapie (RCT mit Mixed-Methods-Design)
    • Tanz-, Bewegungstherapie (RCT mit Mixed-Methods-Design)
    • sozialer und emotionale Kompetenzen von Schulkindern
  • ExpertInnenbefragungen

Forschungsprojekte

  • Gruppen-Psychomotoriktherapie (PMT) zur Förderung sozial-emotionaler Kompetenzen und Reduzierung herausfordernden Verhaltens bei Primarschulkindern: Eine Mixed-Methods Studie (Drittmittel finanziert durch Lotteriefond des Kanton Zürich)

Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)

Bücher und Buchbeiträge

  • Bräuninger, I., Samaritter, R., & Curtis, S.
    (2021).
    Das unsichtbare Kind: Nonverbaler Ansatz zur Identifizierung von schüchternen und sozial  ängstlichen Kindern.
    In S. C.A. Burkhardt, B. Uehli, & S. Amft (Hrsg.),
    Schüchterne und sozial ängstliche Kinder in der Schule: Erkennen, verstehen, begleiten
    (S. 139–152).
    Kohlhammer.
  • Bräuninger, I., & Reips, U. D.
    (2021).
    The significance of dance in dance movement therapy: An International Online Survey with DMT Novices.
    In H. Wengrower, & S. Chaiklin (Hrsg.),
    Dance and creativity within dance movement therapy: International Perspectives
    (1. Auflage, S. 61–83).
    Routledge.
  • Bräuninger, I., & Abdelazim Elfeqi, R. S.
    (2019).
    From the Alps to the Pyramids: Swiss and Egyptian perspectives on dance movement therapy.
    In H. Payne, S. Koch, & J. Tantia (Hrsg.),
    The Routledge international handbook of embodied perspectives in psychotherapy: Approaches from dance movement and body psychotherapies
    Routledge.
  • Bräuninger, I.
    (2018).
    Dance movement therapy research and evidence-based practice for older people with depression.
    In A. Zubala, & V. Karkou (Hrsg.),
    Arts Therapies in the Treatment of Depression
    (1. Ausgabe, S. 217–226).
    Routledge.
  • Bräuninger, I., & Bacigalupe, G.
    (2017).
    Dance movement therapy in health care: Should we dance across the floor of the ward?
    In V. Karkou, S. Oliver, & S. Lycouris (Hrsg.),
    The Oxford Handbook for Dance and Wellbeing
    (1. edition, S. 729–734).
    Oxford University Press.
  • Bräuninger, I.
    (2017).
    Selbstbehandlung mit Tanztherapie.
    In C. Eichenberg, E. Brähler, & H.-W. Hoefert (Hrsg.),
    Selbstbehandlung und Selbstmedikation
    (1, S. 283–294).
    Hogrefe.

Weitere Publikationen

Konferenzbeiträge

  • Bräuninger, I.
    (2020).
    Dancing through the experience when tested positive for Covid: The impression of a student.
    In WPA World Psychiatric Association (Hrsg.),
    WPA 2020: Thematic Congress on intersectional collaboration. Psychological Trauma: Global burden on mental and physical health
  • Bräuninger, I.
    Dance Movement Assessment (DMA) - A creative movement based Assessment for treatment, outcome evaluation and research projects
    [Konferenzvortrag].
    10th Anniversary of School of Arts Therapy at Haifa University: Combining creative arts therapies. A decade to the school of creative arts therapies,
    Haifa, Israel.
  • Bräuninger, I.
    Dance movement therapy research findings and perspectives in Germany, Switzerland and Egypt.
    [Konferenzvortrag].
  • Bräuninger, I., Panhofer, H., & Zelaskowski, P.
    Dance movement therapy training: The challenges of interculturality & cross-cultural communication within a diverse student group-analytic large group
    [Konferenzvortrag].
  • Bräuninger, I., Panhofer, H., & Zelaskowski, P.
    Dance movement therapy training: The challenges of interculturality & cross-cultural communication within a diverse student group-analytic large group.
    [Konferenzvortrag].
    3rd EADMT Conference,
    Athens, Greece.
  • Bräuninger, I.
    Evidence-based dance movement therapy interventions.
    [Konferenzvortrag].
    Symposium Shaping our Future,
    Rotterdam, Netherlands.
  • Bräuninger, I.
    Resilience through dance movement therapy: A multidimensional perspective.
    [Konferenzvortrag].
    1st EADMT Conference on Resilience within a changing world - as professionals, individuals and communities.,
    Riga, Latvia.

Andere Referate/Vorträge (im Berufsfeld, Vorlesung an Hochschule etc.)

  • Bräuninger, I.
    Vorstellung einer geplanten Wirksamkeitsstudie und Suche nach Wirksamkeitspartnerinnen.