Personen
Peter Klaver
Titel
Prof. Dr.
Funktion
Leiter Zentrum Forschung & Entwicklung / Professor

Telefon
E-Mail
peter.klaver [at] hfh.ch
Raum
333
Bereich
Zentrum Forschung & Entwicklung
Studiengänge
Schulische Heilpädagogik
Tätigkeit an der HfH
- Begleitung Masterarbeiten Schulische Heilpädagogik
- Gutachter und Betreuer Doktorat
- Steuerungsmitglied vom Netzwerk Forschung Sonderpädagogik (seit 2019)
- Steuerungsmitglied vom Developmental Science Network Zurich (seit 2019)
- Mitglied der Kommission F&E der Kammer PH von swissuniversities (seit 2019)
- Mentor im Programm Mentoring fff (seit 2020)
- Sprecher der Wissenschaftliche Dienste (seit 2021)
Profil
- Chief Editor von Frontiers in Psychology: Developmental Psychology (seit 2021)
- Titularprofessor und Lehrbeauftragter am Psychologischem Institut, Universität Zürich (seit 2017)
- Guest lecturer an der University of Surrey, Vereinigtes Königreich (seit 2019)
- Senior lecturer an der School of Psychology der University of Surrey, Vereinigtes Königreich (2015-2018)
- Mitglied der Ethikkommission der Philosophischen Fakultät der Universität Zürich (2011-2015) und der Faculty of Health and Medical Sciences der University of Surrey, Vereinigtes Königreich (2016-2018)
- Oberassistent an der Abteilung für Psychopathologie und klinische Intervention des Psychologischen Instituts, Universität Zürich (2010-2015)
- Forschungsgruppenleiter am Zentrum für MR Forschung, Universitäts-Kinderspital Zürich (2009-2010)
- Postdoktorand am Zentrum für MR Forschung, Universitäts-Kinderspital Zürich (2006–2009)
- Postdoktorand an der Universität Zürich (2005–2006)
- Postdoktorand an der Epiklinik der Universitätskliniken Bonn (2000–2004)
Ausbildung
- Habilitation im Fachgebiet Psychologie an der Universität Zürich in 2010
- Promotion (Dr. rer. nat.) in Psychologie und Neurowissenschaften an der Otto-von-Guericke Universität Magdeburg in 2001
- MSc Psychologie an der Rijksuniversiteit Groningen in 1995
Forschung zu
- Entwicklungsstörungen des Lernens, Gedächtnisses und der höheren visuellen Kognition: Wie tragen psychologische und biologische und Umweltfaktoren bei zu den Risiken von Lern- und Gedächtnisstörungen und der visuellen Kognition im Schulalter und welche Ressourcen und Möglichkeiten gibt es für Intervention?
- Entwicklung des Lernens, Gedächtnisses und der höheren visuellen Kognition: Wie tragen psychologische und biologische und Umweltfaktoren bei zu der Entwicklung vom Lernen und Gedächtnis und der visuellen Kognition im Schulalter?
- Grundlagen des Lernens, Gedächtnis und der visuellen Kognition: Welche psychologische und biologische und Umweltfaktoren tragen bei zum Lernen, zum Gedächtnis und der visuellen Kognition?
- Biopsychologische Forschungsmethoden, denn ohne Methodenentwicklung gibt es keinen Fortschritt
Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)
(2022).
Persistent neuronal firing in the medial temporal lobe supports performance and workload of visual working memory in humans.
Neuroimage,
254,
Artikel 119123.
(2020).
Utility of feedback has a greater impact on learning than ease of decoding.
Mind, Brain, and Education,
14
(2),
139–145.
(2019).
Persistent hippocampal neural firing and hippocampal-cortical coupling predict verbal working memory load.
Science Advances,
5,
Artikel eaav3687.
(2017).
Age-dependent and independent changes in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) during spatial working memory.
World Journal of Biological Psychiatry,
18
(4),
279–290.
(2016).
Children and adolescents show altered visual working memory related brain activity more than one decade after arterial switch operation for d-transposition of the great arteries.
Developmental Neuropsychology,
41
(4),
261–267.
(2016).
Inter-hemispheric connectivity of the fusiform gyrus supports memory consolidation for faces.
European Journal of Neuroscience,
43
(9),
1137–1145.
(2015).
Developmental changes in gamma-Aminobutyric acid levels in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD).
Translational Psychiatry,
5
(6),
Artikel e589.
Bücher und Buchbeiträge
Klaver, P. (Hrsg.).
(2021).
Heilpädagogische Forschung: Bildung für Alle.
Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik.
(2021).
Vorwort des Herausgebers.
In P. Klaver (Hrsg.),
Heilpädagogische Forschung: Bildung für Alle (Forschungsbericht 2021)
Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik (HfH).
(2019).
Funktionelle Neuroanatomie der Posttraumatischen Belastungsstörung.
In G. H. Seidler, H. J. Freyberger, H. Glaesner, & S. B. Gahleitner (Hrsg.),
Handbuch der Psychotraumatologie
(3, S. 72–86).
Klett-Cotta.
(2015).
Bildgebende Verfahren und funktionelle Neuroanatomie der Posttraumatischen Belastungsstörung.
In H. J. Freyberger, G. H. Seidler, & A. Maercker (Hrsg.),
Handbuch der Psychotraumatologie
(2, S. 61–72).
Klett-Cotta Verlag.
(2011).
Neurobiologische Theorien zum Verständnis der Posttraumatischen Belastungsstörung (PTBS).
In H. J. Freyberger, G. H. Seidler, & A. Maercker (Hrsg.),
Handbuch der Psychotraumatologie
(1, S. 61–72).
Klett-Cotta Verlag.
(2010).
On the harmonious meeting of visual perception and memory circuitries.
University of Zurich, Faculty of Arts.
Weitere Publikationen
(2020).
Neuronal firing in the medial temporal lobe reflects human working memory workload, performance and capacity.
bioRxiv.
(2012).
Dem Gedächtnis auf der Spur.
Ausstellung am BrainFair: Gehirn & Technologie, Zürich, Schweiz.
(2009).
Attention.
In M. D. Binder, N. Hirokawa, & U. Windhorst (Hrsg.),
Encyclopedia of Neuroscience
(S. 204–208).
Springer.
Konferenzbeiträge
(2011).
Neurodevelopment of the visual system in typically developing children.
In O. Braddick, J. Atkinson, & G. Innocenti (Hrsg.),
Gene Expression to Neurobiology and Behavior: Human Brain Development and Developmental Disorders,
189,
113–136.
Neural firing in the medial temporal lobe reflects visual working memory workload and capacity
[Poster].
Workshop on intracranial recordings in humans (WIRED): Epilepsy, DBS,
Paris, Frankreich.
Medial temporal lobe neural firing is associated with working memory workload and individual capacity
[Poster].
OHBM Annual Meeting,
Rom, Italien.
Hippocampal connectivity volumes predict intellectual functions in adolescents after neonatal surgery for congenital heart disease
[Poster].
European Conference of Cognitive Neuropsychology,
Bressanone, Italy.
Visual working memory load and capacity dependent processing of task and distractor items in a fronto-parietal-hippocampal network
[Konferenzabstract].
Annual meeting of the Society for Psychophysiological Research (SPR),
Seattle, USA.
Emotion sensitivity and task instruction affect brain activity and working memory performance for emotional faces
[Konferenzvortrag].
German Psychological Society Conference for Experimentally Working Psychologists (TeaP),
Hildesheim, Germany.
Spatial working memory in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
[Poster].
International Conference on Basic and Clinical Multimodal Imaging (BaCI),
Geneva, Schweiz.
Andere Referate/Vorträge (im Berufsfeld, Vorlesung an Hochschule etc.)
Feedback in Schulklassen durch Hirn-zu-Hirn Interaktion: Methodische Herausforderungen.
Methodenkolloquium HfH,
Zürich, Schweiz.
Publikationen aus der Lehre.
Workshop HfH-Tage,
Zürich, Schweiz.
Mobiles EEG: Methodische Möglichkeiten für die heilpädagogische Forschung.
Methodenkolloquium HfH,
Zürich, Schweiz.
Working memory in the hippocampus: perspectives for brain development.
Research Seminar at the Centre for Cognitive Neuroscience, Brunel University of London,
London, UK.
Functional and structural connectivity of the hippocampus in the developing brain.
CUBIC conference at Brunel University of London,
London, UK.
Working memory in the hippocampus: developmental evidence.
Brain and Behavior Group meeting, University of Surrey, School of Psychology,
Guildford, UK.
Testing of mobile app in the prevention and recovery of learning difficulties of children and adolescents with a history of neonatal hypoxia.
Annual meeting of the Swiss Academy of Childhood Development Symposium,
Aarau, Schweiz.
Öffentlichkeitsarbeit
(2011, Oktober 26).
Wandelbarer Intelligenzquotient – Strukturelle Veränderungen im Gehirn von pubertierenden Jugendlichen: Ein Interview mit Peter Klaver.
Neue Zürcher Zeitung.
Anwendungen
(2020).
Children's learning new word-picture pairs during physical exercise in the classroom.
(4395773; Version 1)
[Datensatz].
Zenodo.