Personen

Simone Schaub

Titel
Dr. phil.
Funktion
Senior Researcher
Simone Schaub, Dr. phil.
Tel. direkt
E-Mail
simone.schaub [at] hfh.ch
Raum
129
Arbeitstage
Montag, Dienstag, Donnerstag
Institut
Institut für Behinderung und PartizipationZum Institut

Tätigkeit an der HfH

Senior Researcher im Institut für Behinderung und Partizipation

Ausbildung

Studium der Psychologie, Psychopathologie und Völkerrecht und Promotion in Psychologie an der Universität Zürich

Forschung zu

Heilpädagogik der frühen Kindheit

Partizipation am Sportprogramm UNIFIED

Publikationen

E., Gardini; S., Schaub; A., Neuhauser; E., Ramseier; A., Villiger; U., Ehlert; A., Lanfranchi; G., Turecki.
(2020).
The intervention in the ZEPPELIN-study- prevention of epigenetic changes associated with early life stress.
E., Gardini; S., Schaub; A., Neuhauser; E., Ramseier; A., Villiger; U., Ehlert; A., Lanfranchi; G., Turecki.
(2020).
Methylation of the Glucocorticoid Receptor Promoter in Children: Links with Parents as Teachers, Early Life Stress, and Behavior Problems.
Development and Psychopathology.
open access,
1-13.
Doi
10.1017/S0954579420001984
S., Schaub; E., Ramseier; A., Neuhauser; S. C. A., Burkhardt; A., Lanfranchi.
(2019).
Effects of home-based early intervention on child outcomes : A randomized controlled trial of Parents as Teachers in Switzerland.
Early Childhood Research Quarterly.
48.0,
(0),
173-185.
Doi
10.1016/j.ecresq.2019.03.007
M., Lütolf; S., Schaub.
(2019).
Soziale Teilhabe von Kindern mit Behinderung in der Kindertagesstätte.
Frühförderung interdisziplinär.
38.0,
(4),
176-190.
Doi
10.2378/fi2019.art24d
S. Schaub; M. Venetz; K. Olshausen Urech; C. Koch.
(2018).
Die Erfassung der Zahlenbegriffsentwicklung im Kleinkindalter: Das Instrument E-ZaBE.
Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik.
24.0,
(4),
28-33.
A. Neuhauser; E. Ramseier; S. Schaub; S. C. A. Burkhardt; A. Lanfranchi.
(2018).
Mediating Role of Maternal Sensitivity: Enhancing Language Development in At-Risk Families.
Infant Mental Health Journal.
39.0,
(5),
522-536.
M. Lütolf; S. Schaub.
(2017).
Integration von Kindern mit Behinderung in der Frühen Bildung. Juristische und empirische Ausgangslage, Aufgaben und Anforderungen.
Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik.
23.0,
(9),
6-13.

Vorträge

S., Schaub; M., Lütolf.
(2020).
Inclusive early childhood education and care: Attitudes, self-efficacy and behavioral intentions of caregivers.
2nd Annual Meeting of the Swiss Society for Early Childhood Research,
Zürich, Schweiz:
Swiss Society for Early Childhood Research
S., Schaub.
(2020).
ZEPPELIN - Frühe Förderung ab Geburt. Effekte auf die kindliche Entwicklung.
Forschungskolloquium,
Bern, Schweiz:
Universität Bern, Abteilung Entwicklungspsychologie
R., Eberli; S., Schaub.
(2019).
Langzeiteffekte Früher Bildung in psychosozial belasteten Familien.
SGBF-Kongress,
Basel, Schweiz:
SGBF & SGL
M., Lütolf; S., Schaub.
(2019).
«TiKi» Teilhabe in der Kindertagesstätte.
XX. BundessymposionsFrühförderung,
Leipzig, Deutschland:
Bundesvorstand der Vereinigung für Interdisziplinäre Frühförderung (VIFF) e.V.
S., Schaub; A., Neuhauser; A., Lanfranchi.
(2019).
Home-based early intervention: Kindergarten follow-up results from the randomized controlled trial ZEPPELIN.
1st Annual Meeting of the Swiss Society for Early Childhood Research,
Lausanne, Schweiz:
Swiss Society for Early Childhood Research
A., Neuhauser; E., Ramseier; S., Schaub; S. C. A., Burkhardt; A., Lanfranchi.
(2019).
Wirkmechanismen Früher Bildung in psychosozial belasteten Familien.
Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) und der Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinnen und Lehrerbildung (SGL),
Basel, Schweiz:
SGBF & SGL
M., Lütolf; S., Schaub.
(2019).
Inclusive early childhood education: Observations of children’s activities and interactions.
World Congress of the International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities,
Glasgow, UK:
IASSIDD